Školní družina
l
Školní družina je školské zařízení výchovy mimo vyučování, plní zejména funkci výchovnou, odpočinkovou, rekreační a sociální. Ve dnech školního vyučování tvoří pro žáky přechod mezi výukou a pobytem doma. Slouží především k odpočinku, k rozvoji zájmů žáků v době po vyučování, k efektivnímu využívání volného času. Dává prostor pro komunikaci mezi dětmi navzájem, rodiči a vychovatelkou.
Provoz školní družiny
PO – PÁ od 11: 30 hodin – 15:00 hodin
Kapacita družiny
30 žáků
Personální obsazení
Pedagogické působení zajišťuje plně kvalifikovaná vychovatelka se specializací na tělovýchovné aktivity, výtvarnou a pracovní činnost.
Podmínky přijímání uchazečů a podmínky průběhu vzdělávání (vnitřní řád)
Vnitřní řád školní družiny byl sestaven na základě zákona č.561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním a jiném vzdělávání (školský zákon). Směrnice je součástí organizačního řádu. Určuje pravidla provozu, stanoví režim ŠD. ŠD se ve své činnosti řídí zejména vyhláškou č. 74/2005 Sb. o zájmovém vzdělávání.
Přijímání žáků do ŠD
Na základě řádně vyplněného zápisního lístku rozhoduje ředitelka školy.
Zápisní lístek
- musí být řádně vyplněn (tzn. vše o žákovi, telefonické spojení na zákonné zástupce, rozsah docházky, odchody žáka, popř. osoby vyzvedávajíc žáka)
- pokud žák dojíždí, je nutné dodat na lístku odjezdy autobusů
Uvolnění žáka
- v jinou dobu nebo jinou osobou, než je zapsána na zápisním lístku, bude možné jen písemně na volném lístečku (lístečky evidujeme)
- bez písemné žádosti, potvrzené zákonnými zástupci, žák nebude uvolněn
Přihlašování a odhlašování žáků ze ŠD
- přihlašování a odhlašování žáků ze ŠD je nutné dodat písemně vychovatelce popř. paní ředitelce nebo paní zástupkyni na základě písemných žádostí rodičů žáka
Při nevyzvednutí žáka
- vychovatelka podle možností informuje telefonicky zákonné zástupce žáka nebo další osoby uvedené na zápisním lístku
- s žákem ve družině vyčká příchodu zákonných zástupců nebo další osoby určené zákonnými zástupci
Příchod do družiny
- s vychovatelkou, asistentem pedagoga, osobním asistentem nebo vyučujícím
Opuštění družiny
- žák bez vědomí vychovatelky oddělení školní družiny nikdy neopouští
- odchází pouze podle zaznamenaného času na zápisním lístku (popř. zvláštního samostatného lístku) nebo se zákonnými zástupci (popř. dalšími osobami uvedenými na zápisním lístku)
Chování
- za žáka, který byl ve škole a do družiny se nedostaví, vychovatelka nezodpovídá - neomluvená absence je hlášena zákonným zástupcům a třídním učitelům (bezpečnost žáka)
- ve ŠD se žák řídí pokyny vychovatelky, školním řádem a řádem školní družiny
- na hodnocení a klasifikaci chování žáka ve ŠD se vztahují vyhlášky o základní škole, tj. udělování napomenutí, důtky třídního učitele, důtky ředitelky školy, klasifikace sníženou známkou z chování na vysvědčení
- pokud žák narušuje soustavně řád a činnost školní družiny, může být rozhodnutím ředitelky z družiny vyloučen nebo pokud dlouhodobě svévolně nenavštěvuje ŠD nebo z jiných zvláště závažných důvodů
Zacházení s materiálem a pomůckami
- při svévolném zacházení s pomůckami a při úmyslném poničení hraček budeme požadovat opravu nebo finanční náhradu
Přerušení provozu školní družiny
- o hlavních prázdninách
- o státních svátcích nebo v případě nařízení školy
Zodpovědnost za osobní věci
- své osobní věci musí mít žák označené celým jménem a odkládá si je na vychovatelkou určené místo
- pokud si žák donese z domu hračku (popř. mobil), zodpovídá si za tyto věci sám - při ztrátě nebo poškození družina ani vychovatelka nenese zodpovědnost
- při záměně nebo ztrátě oblečení nebo školních pomůcek musí žák ztrátu okamžitě nahlásit vychovatelce
BOZP
- na začátku školního roku a dále během roku jsou žáci zapsaní do školní družiny poučeni o bezpečnosti při činnostech, o chování ve družině a seznámeni s vnitřním řádem školní družiny
Pitný režim
- je zabezpečen z vlastních zdrojů žáků nebo na požádání paní vychovatelky obdrží vodu s mátou
Práva a povinnosti zákonných zástupců žáků
Práva
- přihlásit žáka do ŠD formou vyplněného a podepsaného zápisního lístku
- odhlásit žáka ze ŠD, a to v pololetí (změna bydliště, změna školy, další soukromé důvody) písemnou formou nebo po dohodě s vedením školy
- konzultovat chování, činnost, zdravotní stav žáka s vychovatelkou
- informovat se o činnosti ŠD a jednotlivých akcích, popř. navrhovat svoje náměty a podněty
- v případě připomínek obrátit se na vychovatelku nebo na vedení školy
Povinnosti
- vyplnit celý zápisní lístek a odevzdat vychovatelce při nástupu do ŠD
- odchody, označené na zápisním lístku, jsou pro vychovatelku závazné, změnu zákonní zástupci dodávají na samostatném lístku
- zákonní zástupci informují vychovatelku o změnách docházky, pravidelného užívání léků, změně zdravotního stavu nebo nepřítomnosti žáka
- svým podpisem zákonní zástupci stvrzují souhlas s vnitřním řádem ŠD (uloženo u zápisního lístku)
Ekonomické podmínky (hrazení částky za školní družinu)
Hrazení částky za školní družinu
- za pobyt žáka ve ŠD se platí o výši částky rozhoduje vedení školy ( částka je 150,-Kč za měsíc) škola přijímá platby v hotovosti
1. Školní družina
- je důležitý výchovný partner rodiny a školy
- plní vzdělávací cíle a rozvíjí nadání dětí
- pomáhá dětem překonávat jejich handicapy
- má důležitou roli v prevenci negativních sociálních jevů
- rozvíjí důležité osobní a sociální kompetence
2. Cíle a kompetence
- kompenzovat jednostrannou zátěž během školního vyučování
- osvojovat schopnosti a dovednosti umožňující zvládnout současný a budoucí život
- motivovat nabízené zájmové činnosti
- rozvíjet praktické dovednosti v různých činnostech, naučit vztahu k vlastnoručně vytvořenému výrobku
- využívat dětské zvídavosti k samostatnému myšlení a tvoření vlastních prací (uvědomění si citu k vytvořené věci)
- vést ke schopnosti podle potřeby podřizovat se a chápat vzájemné vztahy v kolektivu
- rozvíjet kamarádství, vést ke komunikaci mezi jednotlivci v kolektivu
- rozvíjet schopnost respektovat druhé, jejich práci i úspěchy
- využívat poznatky z vyučování a vhodně na ně navázat ve výchovné činnosti
- využívat preventivního protidrogového programu a šikany formou sociálních a komunikačních her (správné řešení konfliktních situací)
- pěstovat základní pohybové dovednosti a schopnosti v různých podmínkách odpočinku, rekreace a zájmové činnosti
- pozorovat přírodu a vést děti k její ochraně
3. Ekonomické, materiální a personální podmínky
- z měsíčního poplatku vybíraného v hotovosti vychovatelkou se dokupuje materiál a pomůcky
- prostory školní družiny tvoří samostatné místnosti, šatna, WC
- jsou využívány prostory školy (tělocvična, počítačová učebna, cvičná kuchyň, projekce video, DVD, školní dvůr)
- ve školní družině pracuje jedna vychovatelka, která se zúčastňuje akreditovaných kurzů a programů dalšího vzdělávání pedagogů, využívá samostudium k vlastnímu rozvoji pedagogické činnosti
- činnost a výchovné působení vychází z požadavků pedagogiky volného času (ovlivňování volného času, nabídka alternativních aktivit, pomůcek, her)
4. Hygiena a bezpečnost ve školní družině
- na začátku školního roku poučení žáků o bezpečnosti a chování ve školní družině, na vycházkách a dalších akcích
- využívání koberce, molitanových lehátek, sedací soupravy k odpočinkové činnosti
- využívání lavic a stolů k pracovním činnostem, stolním hrám
- zajištěno pravidelné vysávání koberců, mytí podlahy, WC, utírání prachu a větrání okny
- zajištěn pro děti pitný režim
- spolupráce vychovatelky s rodiči a třídními učitelkami, řešení výchovných problémů
5. Výchovné programy
5.1 Výchova ke zdravému životnímu stylu
- vést k odpovědnosti za svou osobu a své zdraví
- vést ke správným stravovacím návykům
- vést k dodržování pitného režimu
- vést k dodržování osobní hygieny
- vést k posilování tělesné zdatnosti
- vést k rozvoji citové stránky osobnosti
- vést k osvojování relaxačních technik, psychohygieny
5.2 Posilování komunikačních dovedností
- vést ke kultivaci slovního i mimoslovního projevu
- vést k rozvoji slovní zásoby
- vést ke schopnosti správně se vyjadřovat v dané situaci
- vést ke schopnosti naslouchat
- vést ke schopnosti prosadit se v kolektivu, argumentovat
- vést ke schopnosti respektovat druhé
- vést k dodržování zásad slušného chování
5.3 Odpovědnost za své chování
- vést ke schopnosti řešit různé situace
- vést k pravdomluvnosti, k morálním kvalitám
- vést ke schopnosti objektivně hodnotit své jednání a přijímat důsledky svého chování
- vést ke schopnosti hodnotit chování druhých
5.4 Ovládání negativních citových reakcí
- vést k umění vypořádávat se se stresem
- vést ke schopnosti vyrovnat se s nedostatky a neúspěchy
5.5 Poznávání sebe samého a uplatnění ve skupině
- vést k posilování pozitivního myšlení
- vést ke zvyšování sebevědomí
- vést k víře ve své schopnosti a dovednosti
5.6 Formování životních postojů
- vést k úctě, toleranci, porozumění
- vést ke schopnosti pomáhat druhým
- vést k vytváření vlastního sebevědomí
- vést k posílení schopnosti nepodléhat negativním vlivům
- vést k odmítání sociálně patologických jevů:
- drogy, alkohol, kouření
- delikvence
- virtuální drogy
- šikanování, násilí
- vandalismus
- rasismu
5.7 Nacházení nových vazeb mezi získanými poznatky z vyučování
- vzájemné doplňování školního vyučování a výchovně-vzdělávací práce školní družiny pomocí specifických, od školního vyučování odlišných prostředků
5.7.1 Vzdělávací oblasti
- Jazyk a jazyková komunikace: četba (společná, individuální), literární žánry, dětské knihy a časopisy, rozvoj slovní zásoby, mezilidská komunikace, kultivovaný projev, křížovky, rébusy, slovní hříčky, stolní hry apod.
- Matematika a její aplikace: rozvoj logického myšlení, hlavolamy, hry apod.
- Informační a komunikační technologie:vyhledávání v dětských encyklopediích, práce s počítačem, internetem apod.
- Člověk a jeho svět: Místo, kde žijeme (vztah ke škole, obci, státu, vycházky, výlety do okolí, poznatky z cest, bezpečná orientace v okolí, dopravní výchova), Lidé kolem nás (vztahy v rodině, ve škole, vztahy mezi dětmi, chování lidí, pravidla slušného chování, základní lidská práva a práva dítěte, práva a povinnosti, tolerance, pomoc, úcta), Lidé a čas (regionální báje a pověsti, tradice, zvyky, obyčeje, návštěvy kulturních institucí, orientace v čase, události v rodině, škole, obci), Rozmanitost přírody (živá a neživá příroda, ochrana přírody, likvidace odpadů, poznávání okolní přírody, proměny přírody během ročních období, vliv člověka na přírodu), Člověk a jeho zdraví (denní režim, hygiena, zdravá strava, pitný režim, zdraví a nemoc, první pomoc).
- Umění a kultura: kultura v obci, kulturní akce školy, obce, výstavy výtvarných prací, dětské písně, popěvky, tanečky, lidové písně, hudební soutěže apod.
- Člověk a zdraví:tělesné a duševní zdraví, pohybová aktivita, činnosti v tělocvičně, na hřišti, v přírodě, sezónní sporty, hry, sportovní soutěže, relaxace apod.
- Člověk a svět práce: tradiční i netradiční materiály, papír, textil, přírodniny, elementární dovednosti, stavebnice, tvořivost, pěstitelství apod.